Facebook-journalistik i GT, 26 augusti 2010.
JOURNALISTIK. Jag gör min läxa varje dag, genom att ta mig till de plaster som min generation "lever" på. Under förra veckan tog detta sökande mig till ett läge där jag kunde skriva om en gammal bekant, Hanni Beronius, 20, som åter och åter fått sitt liv kapat på nätet. Det här är ett exempel på den typ av journalistik kring och om sociala medier (/och våra liv där) som jag tror är viktig, kanske till och med grundläggande, för att bygga broar mellan traditionella medier och modernt IT-liv.

Vi spenderar allt större tid på internet, både i arbetet som i privatlivet, med effekten att de möten som förr genomfördes irl i allt större utsträckning sker online. Det är bara att notera hur ofta folk kommenterar det faktum att "det känns som vi sågs igår" när du träffar någon man inte har sett på länge. Allt eftersom vi effektivt följer varandras liv på Facebook, Twitter, You Tube, flickr och bloggar.

V(ebb)ästsvenskarna diggade även min vinkel på ett av de problem som uppstår och läste artikeln i hög utsträckning, den var mest läst på GT.se den 26 augusti. I tidningen fick den förvisso en ettapuff och sju spalt - men personligen tror jag att det är material av den typen som vi kommer toppa mer och mer med framöver. Och nej, det säger jag inte för att jag producerat innehållet. Vi bevakar och berättar de områden som människor finns på, de mötesplatser som växer fram. I dag är de i större utsträckning sociala medier än expressobarer. På gott och ont.

= Facebook-journalistik.

@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@

Coolt att se vilket genomslag vi i gammelmedia fortfarande har. Efter att jag skrev ovannämnda artikel började frågorna rasa in till mig. Läsarmejl som undrade saker om innehållet i artikeln, andra medier som hörde av sig och ville komma i kontakt med Hanni och så den vanliga mängden av människor som hade åsikter om henne som person, allt från rent gnäll till uppskattande stöd.

Så för att vara bussig hookade jag upp en kontakt mellan Hanni B och Bandit Rock/TV6 (Gamla Morrongänget) och nu läser jag att hon dessutom fått erbjudanden om modelljobb - tack vare GT-exponeringen. Det var förvisso inget jag reflekterade över på förhand (eftersom det var jag som jagade upp nyheten från henne och inte tvärt om), men rätt slags exponering i Västsveriges kvällstidning kan sätta saker i spinn, bigtime!

@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@

MMS/2.0-journalistik i GT 29 augusti 2010.
En annan del av den moderna mediebilden är 2.0-journalistiken - den deltagande journalistiken. Egentligen så är 2.0 ett direkt deltagande mot publiceringsverktyg, exempelvis blogg, men jag väljer att föra in läsarbilden som en del av detta nu. Vi på GT - likt vår storasyster (/moder) i Stockholm, Expressen - använder oss av 71717 för läsarmejl via MMS och E-post.

I takt med att i princip hela befolkningen "beväpnats" med bra kameror i sina mobiltelefoner, iPods och vanliga digitalkameror - så är de vid nio av tio fall före medierna på olika olycksplatser, i katastrofhärdar och där saker sker. Ett incitament är att det via 71717 arrangeras en tävling om månadens/årets bästa nyhetsbild.

I helgen fick vi ett strålande exempel på bild-2.0-deltagandet när väderhelvetet drog in över Dalsland och vägar spolades bort på alla håll och kanter. Bilder rasade in från alla håll och kanter, främst från trogna GT-läsare, men även från människor som specifikt gav sig ut för att försöka ta bra nyhetsbilder som kunde konkurrera i vår tävling om månadens bild.

Då jobbar vi hårt med att ha kontakt med människor som är ute på småvägar i skogen, dit vi inte hade hittat även om vi hade slängt oss in i bilden så fort larmet kommit. Dessa läsare, med möjlighet att skildra skeendet i både ord och bild deltar sedan aktivt i den journalistiska processen och ger ett djup till storyn som i vissa fall är svårare att få tag på om ett proffsteam plöjer omkring i ett för dem okänt område.


Åter igen blev det populärt bland läsarna, det vi toppade tidningen med (1:a + 8-9) var även mest klickat på webben under 29:e augusti. Men den här gången tack vare läsarnas inskickade bilder till 71717. Jag snackade i dag med killen som tog bilden vi körde en bildetta på och han var genuint glad av att ha deltagit i processen. Sådana kontakter är viktiga att vårda för oss i gammelmedia, för det för in det deltagandemoment från våra läsare som stärker oss som tidning.

= MMS-journalistik.

@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@

You Tube-journalistik i GT, 28-29 augusti 2010.
För att toppa detta gick jag på ytterligare ett socialt media för att hitta en journalistisk vinkel, den här gången från videosajten You Tube. En stå upp komiker och kontaktperson vid namn Anosh Sheytan hade filmat tillgången på knark och vapen i stan - varpå vi använde filmen som grund för att belysa ett växande samhällsproblem. Screenshots från filmen, granskning av råmaterialet, intervjuer och faktachecks - så har man en fräsch vinkel hämtad från You Tube, på ett aktuellt problem som berör många och engagerar de flesta.

Den första artikeln gav VG-polisens chef för roteln för grova brott, P-O Johansson, möjlighet att förklara och analysera situationen - för att under dag två följa upp och ställa de lokala toppolitikerna Jan Hallberg (M) och Annli Hulthén (S) mot väggen. Dessutom körde vi en grej om de kraftiga reaktioner och hot som filmmakaren fick riktade mot sig på grund av sina avslöjanden. Den första artikeln toppade vår läsarstatistik på webben under den 28 augusti, uppföljningsartiklarna låg på topp fem dagen efter.

= You Tube-journalistik.

@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@

Och som om inte detta var nog använde jag i går kväll Twitter och Facebook som direkta arbetsredskap. Jag har en tvåspaltare i dagens GT om de stadsdelar i Göteborg där valdeltagandet vad absolut sämst och bäst i förra kommunalvalet. Under dagen hade jag varit ute i de berörda stadsdelarna, Långedrag och Gårdsten, för att snacka med väljare.

Framåt kvällskvisten behövde jag även nå två lokala politiska representanter, en från bägge block. Jag lade upp en flash på de två sociala mediesajterna, med följande innehåll:


Inom loppet av ett par minuter, och då menar jag maximalt 2-3 minuter, hade Ulf Bjereld från de rödgröna och Adam Cwejman från Alliansen hört av sig till mig. Några minuter senare hade jag ställt mina frågor till dem, ytterligare ett par minuter senare var jag på väg ut till ett nytt jobb...som (skryt skryt) är det vi toppar GT med i dag.

= Twitter-journalistik.

@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@Hankins.se@@


Har du gjort din läxa?

1 kommentarer:

Anonym sa...

jävligt intressant att följa journalistiska resonemang och utvecklingen inom branschen!

mer sånt här!

top